Tajuk:
Mengukur dan membandingkan isipadu menggunakan unit piawai
Hasil Pembelajaran :
Di akhir pembelajaran, murid boleh mengukur dan membandingkan isipadu cecair dengan menggunakan unit piawai dengan betul.
Bahan bantu Mengajar :
i) Bekas berbeza saiz
ii) Sebaldi air
iii) Selinder penyukat
iv) Lembaran kerja
Langkah-langkah :
- Set Induksi – Murid diperkenalkan dengan alat-alat penyukat isipadu yang mempunyai senggatan dan alat yang boleh di baca dengan tepat.
- Murid dibahagikan kepada empat kumpulan di mana setiap kumpulan mempunyai 5 orang murid.
- Seorang murid dilantik sebagai pencatat dari setiap kumpulan untuk merekodkan bacaan ukuran.
- Setiap kumpulan diberi 4 set bekas yang berbeza saiz, dan satu selinder penyukat dalam unit liter(L).
- Setiap kumpulan akan mengisi setiap bekas berkenaan dengan air.
- Kemudiannya mereka akan mengukur isipadu air dari bekas berkenaan dengan menggunakan selinder.
- Pencatat bagi setiap kumpulan akan merekodkan keputusan bacaan.
- Sambil itu guru memperkenalkan kepada murid unit ukuran isipadu cecair iaitu liter (L).
- Setiap keputusan bacaan akan dibentangkan di dalam kelas bersama-sama dengan cecair yang telah dituangkan untuk melihat ketepatan bacaan bagi setiap kumpulan.
- Di akhir pengajaran guru mengedarkan lembaran kerja sebagai aktiviti pengukuhan.
CONTOH LEMBARAN KERJA
Tuliskan bacaan pada setiap silinder penyukat berikut dan isikan tempat kosong dengan perkataan yang diberi.
Post a Comment