Saidah Shafii

Tajuk:
Mengukur dan membandingkan isipadu menggunakan unit bukan piawai

Hasil Pembelajaran :
Di akhir pembelajaran, murid boleh mengukur dan membandingkan isipadu cecair dengan perbandingan secara langsung menggunakan unit bukan piawai dengan betul.

Bahan Bantu Mengajar :
i)  Bekas yang pelbagai bentuk dan saiz
ii) Sebaldi air

Langkah-langkah : 

  1. Set Induksi - Dengan menggunakan kad gambar bekas-bekas yang boleh diisi air, guru menyoal murid menamakan bekas-bekas berkenaan.
  2. Murid dibahagikan kepada empat kumpulan di mana setiap kumpulan disertai 5 orang murid.
  3. Seorang murid dilantik sebagai pencatat dari setiap kumpulan untuk merekodkan bacaan ukuran bagi bekas yang lebih banyak boleh menampung air.  
  4. Murid juga dibimbing membuat anggaran seperti lebih banyak, kurang dan lebih kurang sama. 
  5. Di akhir pengajaran, guru mengedarkan lembaran kerja sebagai aktiviti pengukuhan. 
  6.  
CONTOH LEMBARAN KERJA

Isikan tempat kosong dengan perkataan yang diberi
Bekas X menampung ____________ air daripada bekas Y.


Bekas X menampung ____________ air daripada bekas Y.


Bekas X menampung ____________ air daripada bekas Y.



 
0 Responses

Post a Comment

Powered by Blogger.