Tajuk:
Mengukur dan membandingkan isipadu menggunakan unit bukan piawai
Hasil Pembelajaran :
Di akhir pembelajaran, murid boleh mengukur dan membandingkan isipadu cecair dengan perbandingan secara langsung menggunakan unit bukan piawai dengan betul.
Bahan Bantu Mengajar :
i) Bekas yang pelbagai bentuk dan saiz
ii) Sebaldi air
Langkah-langkah :
- Set Induksi - Dengan menggunakan kad gambar bekas-bekas yang boleh diisi air, guru menyoal murid menamakan bekas-bekas berkenaan.
- Murid dibahagikan kepada empat kumpulan di mana setiap kumpulan disertai 5 orang murid.
- Seorang murid dilantik sebagai pencatat dari setiap kumpulan untuk merekodkan bacaan ukuran bagi bekas yang lebih banyak boleh menampung air.
- Murid juga dibimbing membuat anggaran seperti lebih banyak, kurang dan lebih kurang sama.
- Di akhir pengajaran, guru mengedarkan lembaran kerja sebagai aktiviti pengukuhan.
CONTOH LEMBARAN KERJA
Isikan tempat kosong dengan perkataan yang diberi
Bekas X menampung ____________ air daripada bekas Y. |
Bekas X menampung ____________ air daripada bekas Y. |
Bekas X menampung ____________ air daripada bekas Y. |
Post a Comment